אם אתם מנהלי קמפיינים ויצא לכם להתעסק קצת עם גוגל אנליטיקס, אתם בוודאי יודעים מה זה תיוג קמפיינים ו-UTM.
בקצרה, מדובר בשיטה שנועדה ללמד את גוגל אנליטיקס מאיפה הגולש הגיע, ומאפשרת לנו לשלוח מידע מפורט לגבי מקור התנועה של הגולש.
באמצעות הפרמטרים של UTM נוכל לשלוח מאיזה מקור תנועה הוא הגיע, מאיזה קמפיין, מודעה ואפילו מילת מפתח.
הסיבה שצריך להשתמש ב-UTM היא מכיוון שבמקרה שהגולש שלנו מגיע מפייסבוק למשל, גוגל אנליטיקס לא יודעת מאיפה בדיוק הוא הגיע בתוך פייסבוק, ולכן אנחנו צריכים לשלוח את המידע הזה באופן יזום.
בנוסף, במקרה שהגולש הגיע מאפליקצייה או מפרוטוקול מאובטח HTTPS, גוגל אנליטיקס בכלל לא ידע מאיפה הגולש הגיע והוא ירשם בתור direct, אלא אם כן נשתמש ב-UTM (מומלץ לקרוא את הפוסט המקיף שכתבתי על תנועת דיירקט בגוגל אנליטיקס).
ולמרות כל זה, גם אם אתם מתייגים את כל הלינקים שלכם בסושיאל עם UTM, בוודאי יצא לכם להתקל בדוח מקורות התנועה שמציג תנועה מסושיאל בתור referrals:
זה קורה כי הרבה פעמים הגולשים הם אלו שמשתפים URL-ים מהאתר שלכם, וכמובן שהם לא טורחים להוסיף UTM ללינקים הללו, וכשהחברים שלהם לוחצים על הלינק אתם מקבלים תנועה מרשת חברתית שמופיעה בתור referral במקום social או UTM שאתם שמים כשאתם אלו שמשתפים את הלינק.
אם תלכו לדוח Channels זה מעצבן אפילו יותר, כי כל הטראפיק הזה מופיע תחת ערוץ Referral במקום Social כמו שהיינו מצפים לראות.
אז מה הפתרון?
פשוט מאוד – צרו פילטר מסוג Custom > Advanced והגדירו אותו באופן הבא:
תחת Field A הכניסו את הטקסט הבא:
youtube|wikipedia|stumbleupon|netvibes|groups\.google|weebly\.com|groups\.yahoo|linkedin|
lnkd\.in|facebook|del\.icio\.us|digg|feedburner|twitter|blog|faves\.com|wordpress|t\.co|
plus\..*google|disqus|instagram|reddit|buzzfeed\.com|answers\.yahoo\.com
וזהו זה.
מה שיקרה זה שבכל פעם שהפילטר יזהה מקור תנועה עם אחד השמות שהכנסתם בשדה A וגם medium של referral (כלומר תנועה שהגיעה מרשת חברתית אבל לא תויגה נכון) – הפילטר פשוט ישכתב את ה-medium ויהפוך אותו ל-social.
בצורה כזו אתם תוכלו לראות את הטראפיק מהרשתות החברתיות בצורה תקינה גם אם לא תייגתם את הלינקים,(בהנחה שזה לא טראפיק מאפליקציה שיופיע בתור דיירקט כמו שהסברתי כאן), ובדוח הערוצים אתם תראו את הרשתות הללו תחת social ולא תחת ערוץ referral.
הערוץ Social שמופיע בדוחות מכיל בתוכו את כל התנועה שה-medium שלה מכיל את המילה social או sm, ובגלל ששינינו את ה-referral ל-social זה יתחיל להכנס לתוך הערוץ הזה מהיום והלאה.
אהבתם? שתפו 🙂
אישית אני מעדיף להגדיר את כל המקורות האלה כ-referral ולא סושיאל. מה סושיאל בוויקיפדיה, יוטיוב או וורדפרס? אלו לא רשתות חברתיות במלוא מובן המילה… וגם אם כן – סושיאל זה עדיין סוג של referral בכל מקרה (אלא אם כן מדובר בממומן בסושיאל).
אבל בכל זאת נחמד לדעת שהפתרון כל כך פשוט.
תודה על ההסבר