טוב, אז נתחיל מזה שלכולכם בטח ברור שבתור משווקים/בעלי עסקים או כל דבר דומה לזה אתם חייבים להיות בפייסבוק, כן?
פייסבוק נהייתה הכיכר המרכזית של האינטרנט וסביר להניח שגם הלקוחות שלכם נמצאים שם ברמה כזאת או אחרת, ולכן כדאי גם לכם להיות שם בצורה כלשהיא.
אמרתי כלשהיא, כי ישנם חילוקי דעות רבים בין אנשי השיווק השונים לגבי אופי הפעילות שהחברות צריכות לעשות בפייסבוק. יש כאלה שממליצים על פרסום (בפייסבוק אפשר לפלח על פי גילאים, מה שאי אפשר בגוגל AdWords), יש כאלה שמפתחים אפליקציות, ממציאים תחרויות שונות ומשונות כדי לעודד אנגייג’מנט, מרכיבים קמפיינים מבוססי מיקום ושיתופי פעולה רבים ומגוונים. אהה כן, כמעט שכחתי – יש גם כאלה שסתם מעלים סטטוסים ותמונות. אבל הם מעטים.
נראה לכם? אז זהו שלא!
מחקר מעניין שפורסם לפני כמה ימים בפורטל הפרסום AdAge מצא שרוב המשווקים רואים את פייסבוק כפלטפורמה להגדלת החשיפה של האנשים למותג שלהם – ולא כמקור הכנסות שאפשר למדוד את הROI שלו.
המחקר לא התבצע בצורה ממש מדעית, אבל בגלל שהוא מציג נתונים מעניינים מאוד נביא אותם בפניכם:
מתוך 658 נשאלים, 34% היו משווקים בעצמם, 34% נוספים עסקו במתן ייעוץ שיווקי לאחרים והשאר עסקו בתחומים שונים בענף השיווק.
86% מתוך כלל המשווקים הצהירו שהם משתמשים בפייסבוק ככלי שיווקי בצורה כזו או אחרת, בעוד 55% בלבד אמרו שהם אשכרה משתמשים בפרסום הממומן של פייסבוק (המודעות המעצבנות האלו בצד).
הנתון האחרון הלא ממש מזהיר נראה עוד יותר גרוע כשמסתכלים על הנתון הבא: רובם המוחלט של אלו שכן מפרסמים הודו שתקציב הפרסום שלהם לא עולה על 20% מתקציב השיווק הכולל במדיה החברתית, ולמרות שתקציב השיווק החברתי שלהם הולך לעלות בשנה האחרונה הם ממש לא בטוחים אם גם תקציב הפרסום החברתי יעלה!
אם אתם רוצים לראות את המחקר המלא כנסו לכאן, ואם אתם רוצים לראות למה המפרסמים שכן מפרסמים בפייסבוק עושים את זה כנסו לכאן.
ומה המסקנה שלי מכל זה?
דבר ראשון, ואני יודע שכבר אמרתי את זה פעם, מארק צוקרברג צריך להפסיק לנסות לשכלל את התינוק שלו בקצב שהוא מחליף גרביים.
כל יום הוא מוציא משהו חדש, פעם זה החלפת דפי האוהדים בtimline, אחרי זה קנייה של instagram, המלצות וידאו בניוז פיד, כפתור WANT חדש ועוד כל מיני המצאות שנועדו להגדיל את שורת הרווחים של החברה אחרי ההנפקה הכושלת שלה בנאסדאק.
מה שצוקרברג חייב להבין זה שהרשת החברתית מושכת כל כך הרבה אנשים בגלל הצורך שלהם לשתף את החברים שלהם בצורה אותנטית וכנה, ולא בגלל שדוחפים להם פרסומות מתחת לאף.
דבר שני, המשווקים צריכים להבין שפייסבוק היא לא קוסם ששולף שפן מהכובע, אלא תהליך אבולוציוני צפוי של רשת האינטרנט. זוכרים מה היה כאן לפני 15 שנה? כולם היו מנותקים אחד מהשני, עד שהגיעה הגלובליזציה הגדולה וחיברה את כולנו בעזרת האינטרנט. אחר כך באה ICQ ואפשרה לנו לתקשר ישירות אחד עם השני, ולאחריה מייספייס שהרחיבה את הנגישות הזאת לעולמות רחבים יותר, ואז באה פייסבוק והציגה את הגלובליזציה במיטבה בעזרת אפשרויות תקשורת מתקדמות. העניין הוא, שמי שלא יזכור שתקשורת היא שם המשחק יקבל מהר מאוד כרטיס אדום, ויצא בחוץ.
וזה מה שאני לא רוצה שיקרה לכם.
שתפו אותנו בתובנות שלכם
פוסט מצויין!
תפנה אלי. אני צריך אותך 🙂
תודה דוד, תוכל ליצור איתי קשר במייל או דרך הפייס