הפוסט הבא נכתב בשיתוף Callbox, שמספקת מערכת מדידה לטלפונים שמגיעים מהאתר, ומאפשרת לספור אותם בתור המרות ולשייך להם את מקור התנועה.
בעולם הדיגיטלי לא חסרים פתרונות מעקב שמודדים המרות כאשר הן מתרחשות באתר עצמו, כמו למשל רכישה של מוצר או מילוי טופס באתר.
רובינו עושים את זה עם גוגל אנליטיקס או מעקב המרות של אדוורדס/פייסבוק (או כל פלטפורמה אחרת), אבל מה קורה כאשר הגולש מגיע לאתר, משאיר ליד אבל לאחר מכן מוקד המכירות ממשיך להתנהל מול אותו גולש במשך שבועות או אפילו חודשים עד לסגירת העסקה הרצויה?
תחשבו כמה זמן לוקח לקנות רכב – משאירים ליד באתר, נציג המכירות חוזר לקביעת נסיעת מבחן, לאחר מכן פולואפ אחד, שניים, שלושה וכו’ עד שלבסוף הגולש מגיע לאולם התצוגה כדי לשלם ולקחת את הרכב שלו.
בתחום הרכב, כמו גם בתחום הנדלן ותחומים נוספים בהם תהליך ההמרה לוקח הרבה זמן, הלידים אמנם ישוייכו למקור ההגעה שהביא אותם, אבל כדי לדעת כמה סגירות כל מקור הגעה כזה הביא – נצטרך לבצע פעולות מורכבות וטכניות שלעיתים עלולות לסבך את העניינים.
במקרים כאלו הסגירה (=ההמרה הסופית) מתבצעת מחוץ לגבולות האתר ולכן אין לנו אפשרות לשלוח “קוד המרה” רגיל, ונצטרך להשתמש בפיצ’ר מיוחד שמאפשר לנו לספור המרות כאשר הן מתבצעות מחוץ לאתר.
הפתרון המורכב – offline conversions באמצעות Measurement Protocol
כבר כתבתי כמה פעמים על ה-Measurement Protocol של גוגל אנליטיקס, אבל בקצרה מדובר בפיצ’ר שמאפשר לנו לשלוח נתונים לגוגל אנליטיקס גם אם אנחנו בכלל לא נמצאים בסביבה וובית (מלשון web כן?).
הערה למתקדמים: זה לא באמת “פיצ’ר” אלא אופן הפעולה הרגיל של גוגל אנליטיקס, אבל כשאנחנו שמים את הקוד באתר הוא יוצר עבורנו את ה-payload באופן אוטומטי, בעוד שבשליחה אופליינית עלינו ליצור אותו בעצמנו.
אם יש לכם את הידע הטכני הדרוש תוכלו לתכנת את ה-CRM שלכם באופן שישלח לגוגל אנליטיקס חיווי על המרות שמתבצעות אופליין.
כל שעליכם לעשות זה לשרשר את ה-clientId של הגולש לשדות של טופס הלידים, להעביר אותו ל-CRM ואז לתכנת את ה-CRM שישלח חיווי לגוגל אנליטיקס בכל פעם שמתרחשת המרה, גם אם התבצעה באופליין.
האם זה מסובך כמו שזה נשמע?
האמת שכן, ויש פה בעיה נוספת –
איך עוקבים אחרי המרות אופליין שהתחילו בשיחת טלפון???
כשגולש שולח טופס לידים אין בעיה לצרף לליד פרמטר נוסף של clientId שיעזור לנו לקשר את ההמרה האופליינית למקור ההגעה של הליד, אבל מה קורה אם התהליך מתחיל בשיחת טלפון ולא בליד סטנדרטי?
איך אפשר לשייך לטלפון את הסגירה האופליינית, ולתת למקור ההגעה שהביא את השיחה את הקרדיט המגיע לו?
ובנוסף, מה קורה עם מדובר בעסק קטן, או חברה שאין לה אמצעים טכנולוגיים לבצע את החיבור הזה עם ה-measurement protocol?
הפתרון הפחות מורכב – חיבור בין Callbox + Google Sheets + Zapier
הצורך הזה עלה באחת השיחות שלנו עם קולבוקס, איתם אנחנו עובדים מהיום הראשון שהתחילו לשווק את המערכת שלהם בישראל.
לדעתי זה יכול לשמש עוד הרבה עסקים אחרים ולכן אני רוצה לשתף את הפתרון שיצרנו לטובת העניין.
בגדול התהליך נראה כך:
1. הסקריפט של קולבוקס אוסף את ה-clientId של הגולש בזמן ביצוע שיחת הטלפון ושולח אותו לזאפייר,
2. הזאפייר שולח את הנתונים למסמך Google Sheets,
3. כאשר נציג מכירות הופך את שיחת הטלפון שנרשמה ב-Google Sheets לרכישה – זאפייר שולח חיווי לגוגל אנליטיקס על המרה.
בצורה כזו, במקום להוריד קובץ “לקוחות שקנו” אחת לכמה זמן ולהעלות אותו לאדוורדס או לפייסבוק, אנחנו מצליחים לשלוח את המידע על הרכישות בריל טיים לגוגל אנליטיקס, וכך שומרים על התאריך והשעה המדוייקים שבהם בוצעה העסקה.
אז איך עושים את זה בפועל? הנה המתכון:
המצרכים:
- מסמך גוגל שיטס פשוט (תעשו לו copy ותשמרו אצלכם בדרייב) – https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qIeCPDeuxMkniOq9tjSTC8gzXfwePWnuTDn5uDwl9RU/edit#gid=0
- חשבון קולבוקס
- חשבון זאפייר
הוראות ההכנה:
שלב #1: שליחת שיחות הטלפון שמגיעות ממספר הקולבוקס למסמך Google Sheets
כאשר שיחת הטלפון מסתיימת, אנחנו צריכים לשלוח את הנתונים שלה לזאפייר, והוא יעביר את זה לגוגל שיטס.
כדי לעשות את זה אנחנו צריכים ליצור כתובת Webhook בעזרת Webhooks by Zapier, באופן הבא:
1. יוצרים זאפ חדש ובוחרים בטריגר מסוג Webhooks by Zapier
2. בוחרים באופציה “Catch hook” ולוחצים על הכפתור הכחול:
3. מעתיקים את כתובת ה-Webhook שקיבלנו (אליה המידע יגיע בסוף השיחה)
4. ומדביקים אותה בקולבוקס בלינק הבא http://admin.callbox.co.il/webhooks. ניתן ל-HOOK שלנו שם כלשהוא, נניח “Webhook after Call” ונדביק את הכתובת שהעתקנו מזאפייר בשדה “Callback URL”. לבסוף נלחץ כמובן על Save changes.
5. לאחר ששמרנו את ה Webhook שלנו יש לבצע שליחת ניסיון, במידה ויש שיחות בחשבון הטסט שלנו ישלח תמיד את השיחה האחרונה. בדף http://admin.callbox.co.il/webhooks יש ללחוץ על “Test” מימין ל Webhook שיצרנו:
6. לאחר שלחצנו על Test יש לחזור לזאפייר על מנת לוודא שקיבלנו מידע, במידה וכן אנו נקבל אור ירוק Test Successful ונוכל לראות מה התקבל.
7. בשלב זה אנו יודעים שהמידע יישלח מקולבוקס לזאפייר ואת הצד הזה סיימנו.
8. כעת נבחר את ה-Action שאנחנו רוצים שהזאפייר יבצע בכל פעם שהוא יקבל חיווי מקולבוקס על שיחת טלפון חדשה. נבחר Google Sheets ואז Create Spreadsheet Row:
9. נלחץ על Connect an Account ונבחר את חשבון הגוגל אליו נרצה להתממשק, ואז לוחצים Save + Continue.
10. כאן יש איזה מעקף קטן שאנחנו צריכים לעשות, מכיוון שאנחנו מקבלים את ה-clientId בתצורה הבאה: GA1.2.1143843866.1499599869 ואילו אנו רוצים לשלוח אותו לאנליטיקס בתצורה של מספרים בלבד, מכיוון שכך המידע נשלח ב-measurement protocol (ללא ששת התווים הראשונים).
כדי לחתוך את ששת התווים הראשונים מהערך נוסיף Action מסוג Code by Zapier ובו נדביק את ה-Javascript הבא:
1 2 3 | input.cid.slice(6); output = [{cid: input.cid.slice(6)}]; |
כתוצאה מכך, השדה של ה CID לא יכיל יותר את ששת התוים “.GA1.2″
11. כעת נמפה את הפרמטרים לשדות הרצויים. שימו לב! חשוב מאוד לזכור שאנחנו חייבים Client ID על מנת שהשלב הסופי יעבוד והמידע על הרכישה יישלח לאנליטיקס!
12. נמשיך לשלב הבא ונראה מה עומד להישלח מהקולבוקס למסמך הגוגל שיטס:
13. לוחצים Create & Continue ולאחר מכן בודקים אם מסמך הגוגל שיטס התעדכן כמו שרצינו.
14. במידה וזה הצליח אנחנו נראה את המסך הזה:
ובצד של האקסל נראה את הרשומה של הליד החדש:
15. עד כאן הצד של הוספת המידע מקולבוקס לזאפייר. לאחר שתדליקו את הזאפ כל שיחה תיכנס כרשומה חדשה ב-sheet שיצרנו.
שלב #2: שליחת מידע מ-Google Sheets לגוגל אנליטיקס באמצעות Measurement Protocol
לאחר שיצרנו את מסמך הגוגל שיטס שמקבל את שיחות הטלפון מקולבוקס, אנו רוצים להאזין לשינוי בטור של “סטטוס המרה” על מנת שנדע מתי לשלוח את המידע חזרה לאנליטיקס.
להלן ההוראות:
1. יוצרים זאפ חדש שהטריגר שלו הוא Updated Spreadsheet Row:
2. בוחרים את חשבון הגוגל אליו נרצה להתחבר:
3. בוחרים את המסמך, הגליון והטור של “סטטוס המרה” (שינוי שלו יגרום לזאפ לבצע פעולה).
מאחר ואנו מבצעים בדיקה, בשורה הראשונה שלנו במסמך נשנה את הערך ל”כן” ונכתוב מחיר כלשהוא:
4. כשנעבור לשלב הבא בזאפייר נוכל לראות את הדבר הבא, שאומר שקיבלנו את המידע בזאפייר וניתן להמשיך לשלב הבא:
5. מאחר ואנחנו רוצים לשלוח לאנליטיקס מידע מבלי שקורה ביקור באתר, כדאי לקרוא קצת יותר על ה-measurement protocol במסמך ההדרכה המצוין של גוגל – https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/protocol/v1/devguide
6. לאלו מאיתנו שמכירים את העיקרון, המשיכו לשלב הבא בזאפייר ובחרו ב-Action מסוג Webhooks by Zapier ואז GET:
7. קודם כל יש להכניס את כתובת ה URL אליה נרצה לשלוח את המידע שהיא https://www.google-analytics.com/collect.
כעת נתחיל למלא את הפרמטרים, שצריכים לכלול מידע על ההמרה שהתבצעה בתוספת ה-value שלה. הפרמטרים שאנחנו חייבים לשלוח הם:
- הגרסא של הפרוטוקול, v שתמיד שווה ל 1.
- מספר מזהה של קוד האנליטיקס כפרמטר tid, לדוגמא tid=UA-12345678-1.
- מזהה המשתמש באנליטיקס שנקרא Client ID כפרמטר cid.
- סוג ההיט שאנו שולחים לאנליטיקס כפרמטר t. הערך יכול להיות pageview, event, transaction וכו’.
8. בסופו של דבר המידע צריך להראות כך, כאשר ב-CID נכניס את המזהה שנמצא בשורת הגוגל שיטס שבה נרשמה הרכישה:
9. שימו לב שיש לנו שלושה ערכים נוספים כאשר הערך של ה value של האירוע נמשך מתוך אותה שורה בגוגל שיטס שבה נרשמה הרכישה:
Ec = event category
Ea = event action
Ev = event value
10. לאחר הכנסת כל הנתונים זאפייר יראה לנו מה עומד להשלח לאנליטיקס:
11. לאחר שנלחץ על Create + Continue ונקבל תשובה חיובית מזאפייר, נפתח את דוחות ה-real time בגוגל אנליטיקס כדי לראות אם ה-event שלנו אכן נכנס בהצלחה:
12. עכשיו כשאנחנו יודעים שזה עובד, נוכל להפעיל את הזאפ ולהתחיל להנות ממידע על רכישות אופליין שהתחילו מטלפון באתר, עברו לגוגל שיטס באמצעות זאפייר, ולאחר השלמת הרכישה חזרו לגוגל אנליטיקס כדי לתת קרדיט לקליק המקורי שהביא את שיחת הטלפון 🙂
מעכשיו והלאה כל שינוי של עמודת “סטטוס המרה” במסמך הגוגל שיטס ישמש כטריגר לזאפייר, שישלח event לגוגל אנליטיקס ביחד עם ה-CID והערך של ההמרה.
סיכום
נראה לכם מסובך? אז זהו שלא כל כך. אמנם צריך להכיר את זאפייר, ואולי גם להבין טיפטיפה איך ה-measurement protocol עובד וקצת לוגיקה של תקשורת עם השרת, אבל אני חושב שהפוסט וצילומי המסך מסבירים את זה בצורה מספיק טובה.
יש לכם שאלות? מוזמנים לשאול בתגובות!