אז גוגל שחררו את גוגל אנליטיקס 4 (GA4 בקיצור) מגרסת בטא, וברשתות החברתיות יש המולה רבה.
מה ההבדלים בין הגרסאות?
האם כדאי לעבור?
איך מטמיעים?
ועוד תהיות ושאלות רבות, שננסה לענות עליהן בפוסט שלפניכם.
למה דוקא גוגל אנליטיקס “4”?
הגרסא הראשונה של גוגל אנליטיקס היתה Urchin. זו החברה שגוגל קנתה אי שם ב-2005, והפכה אותה לגוגל אנליטיקס שאנחנו מכירים היום.
לאחר מכן יצא Classic Analytics, ואחריו Universal Analytics שהביא לעולם את User ID ו-Custom Dimensions/Metrics.
עם הזמן, גוגל דיי נותרה מאחור ביחס לחברות אנליטיקס אחרות כמו MixPanel ושות’, ולפני כשנתיים השיקה את gtag במטרה להקל על המשתמשים לנהל את האיוונטים השונים באנליטיקס, אדוורדס, תג מנג’ר ועוד.
בנוסף, היא הכריזה על Google Analytics Web+App ביולי 2019, וזה רמז על יישור הקו שהיא הולכת לעשות – אנליטיקס מבוסס events במקום sessions כפי שהיה עד היום.
עכשיו תראו, יש המון הבדלים בין האנליטיקס “הישן” לעומת “החדש” ואני לא אגע בכולם, כי בתכלס מדובר במערכות שונות לחלוטין.
מה שכן, אתן לכם סקירה כללית על ההבדלים השונים כדי שתבינו מה הולך לקרות החל מהיום ולא היה בעבר, ואסביר לכם איך (והאם! ומתי!) לעבור לאנליטיקס החדש.
מהם ההבדלים העיקריים בין גוגל אנליטיקס 4 לבין יוניברסל אנליטיקס?
1. מבנה החשבון
בגרסאות הקודמות של גוגל אנליטיקס התרגלנו לעבוד עם Account > Property > View.
ה-Account היה סוג של “מטריה” שמאגדת תחתיה את כל הנכסים של החברה או הארגון, כאשר תחתיה היו לנו Properties נפרדים לכל אתר או אפליקציה.
תחת ה-Property היינו יכולים ליצור Views שונים, שבכל אחד מהם מוצג מידע שונה באמצעות פילטרים, time zone שונה וכד’
בגוגל אנליטיקס 4, מבנה החשבון הוא Account > Property > Data Stream.
התפקיד של Account ו-Property נשאר זהה, אבל החידוש הוא שאפשר לחבר כמה Data Streams שונים לאותו Property.
במילים אחרות, זה אומר שתוכלו להציג במקום אחד גם את המידע מהאתר שלכם, וגם את המידע מהאפליקציות שלכם (iOS ו/או Android).
מה החסרון של זה?
שכרגע אי אפשר ליצור פילטרים כדי ליצור view לדפי נחיתה בלבד, או view נפרד לנתונים של מדינה מסויימת (אם האתר שלכם פועל במגוון מדינות), או view שונה בהתאם לרמת ההרשאה של היוזר.
2. סוגים של hits
ביוניברסל אנליטיקס, התרגלנו לעבור עם pageviews כדי לשלוח מידע על צפיה בדף, events כדי לשלוח מידע על פעולות כמו גלילה וצפייה בסרטון, ו-transactions כדי לשלוח מידע על רכישות.
בגוגל אנליטיקס 4 הנתונים נשלחים באופן שונה: כל האינטרקציות נשלחות באמצעות events, כאשר לכל איוונט מצורפים פרמטרים שמכילים מידע על האיוונט.
יש פרמטרים שנשלחים באופן אוטומטי (כותרת העמוד או כתובת ה-URL שלו, למשל), אבל אתם יכולים להוסיף עד 25 פרמטרים משלכם לכל איוונט (בניגוד ל-4 שהיו ביוניברסל אנליטיקס – category, action, label, value).
למשל – אם כיום אני שולח custom dimension של Form Name בכל פעם שמישהו צופה בטופס באתר שלי, אז בגוגל אנליטיקס 4 אני אשלח את ה-Form Name בתור פרמטר של האיוונט.
3. User Properties
מידע אודות הגולש שביצע את הפעולות באתר, כמו למשל הגיל/מין שלו, מאיזו מדינה הוא נכנס ובאיזה מכשיר הוא משתמש, וכל שאר הנתונים שעד היום היינו מנתחים בדוחות ה-Audience.
המידע הזה נאסף באופן אוטומטי, אבל תוכלו לשלוח עוד 25 פרמטרים נוספים בכל property.
למשל: member כדי לזהות גולשים שרשומים למועדון הלקוחות שלכם, או big_spender כדי לזהות גולשים שקונים יותר מאחרים.
4. איוונטים אוטומטים
בניגוד ליוניברסל אנליטיקס, בו היינו צריכים לשלוח את האיוונטים באופן ידני, בגוגל אנליטיקס 4 אנחנו יכולים להגיד לאנליטיקס לאסוף גם איוונטים משודרגים.
מה זה אומר?
שחוץ מהאיוונטים האוטומטים של page_view, session_start וכד’, אנחנו יכולים לעקוב גם אחרי פעולות של גלילה, צפייה בסרטון, קליק החוצה מהאתר, הורדת קובץ או חיפוש באתר
כדי למדוד את הפעולות הללו צריך פשוט ללכת להגדרות של ה-Data Stream הרלוונטי:
ואז לסמן את מה אנחנו רוצים למדוד, וגוגל אנליטיקס יעשה את זה עבורנו:
כוכבית גדולה: כרגע הגלילה מודדת רק הגעה לסוף העמוד (90%), והיוטיוב מחייב שה-API יפעל אצלכם באתר, אז ככלל גורף אני ממליץ לבדוק שהדברים אכן עובדים כמו שאתם רוצים, כמו כל דבר שקורה באופן אוטומטי.
5. שינוי במבנה של איוונטים ידניים
ביוניברסל אנליטיקס, היינו יכולים לשלוח 4 פרמטרים עם כל איוונט – category, action, label, value.
בגוגל אנליטיקס 4 הפורמט עובד בצורה טיפה שונה – לכל איוונט יש שם, ותחת האיוונט אפשר להוסיף עד 25 פרמטרים שונים.
למשל: Event Name: login
Event Parameters: method: Facebook, package: Premium, permission: Admin
* את 2 הפרמטרים האחרונים רצוי לשלוח בתור user property ולא event parameter, אבל כדי לפשט את הדברים אני מעדיף לא להכנס לזה כרגע.
הערה חשובה: מכיוון שחלק מהרעיון של גוגל אנליטיקס 4 זה לספק מקום אחד שמציג את נתוני האתר והאפליקציה, אתם צריכים להקפיד שהערכים ידווחו בצורה שווה.
למשל אם באתר אתם שולחים user: Admin, אל תשלחו באפליקציה user: admin כי זה יספר בתור איוונטים שונים.
תכלס, איך לשדרג לגוגל אנליטיקס 4?
אם אתם רוצים ליצור חשבון חדש – פשוט צרו property חדש והטמיעו את הקוד, וזה כבר יהיה בפורמט של גוגל אנליטיקס 4.
אבל, אני מניח שלרובכם יש כבר property ישן ואתם פשוט רוצים לשדרג אותו לגוגל אנליטיקס 4, ולכן עליכם לבצע את הפעולות הבאות:
בעמודת ה-property, לחצו על Upgrade to GA4:
זה יוביל אתכם למסך הבא, בו תצטרכו לבחור האם אתם רוצים לחבר את ה-property הזה לחשבון קיים של גוגל אנליטיקס 4, או ליצור חשבון חדש.
אם אתם לא יודעים שיש לכם חשבון קיים של GA4 – כנראה שאין לכם, אז בחרו באפשרות הראשונה:
כעת יוצג לכם החלון הזה, ובו עליכם ללחוץ על Create Property (אם אתם משתמשים כבר ב-gtag, סמנו את הצ’קבוקס):
עכשיו תראו,
מצילומי המסך שהעליתי פה זה נראה קלי קלות, אבל בפועל מה שקורה זה שגוגל בסה”כ תיצור עבורכם את ה-property החדש ואפילו תגדיר את ה-timezone שלו ואת המטבע, אבל חוץ מזה יש המון דברים שלא יעברו חלק.
ולכן, במקום להכנס לפרטים הטכניים ולעשות רשימה של הדברים שלא יעברו כמו שצריך – אני פשוט אפנה אתכם לכאן, ואמליץ לכם לתכנן את ההטמעה של GA4 מההתחלה.
אם התקלקל לכם פעם מוצר חשמלי בבית, אתם בטח יודעים שלפעמים יותר זול לקנות מוצר חדש מאשר לתקן את המוצר המקולקל.
גם פה הגישה שלי היא שעדיף לבצע את ההטמעה מ-0 מאשר להסתמך על המיגרציה שגוגל אנליטיקס עושה עבורכם, ואז לתקן את מה שלא עבר כמו שצריך.
סיכום
כמו שאמרתי בהתחלה, יש המון דברים חדשים בגוגל אנליטיקס 4 ואני לא רוצה להפוך את הפוסט הזה למסובך יותר מדי.
חוצמזה, אני מאמין שלרוב האנשים שיקראו את הפוסט הזה יש הטמעת אנליטיקס בסיסית (כלומר, בלי custom dimension/metrics וכל מיני כאלו), ולכן הפיצ’רים המתקדמים כמו User-ID ו-Measurement Protocol פחות רלוונטיים אליהם.
* Measurement Protocol עדיין לא זמין ב-GA4, למקרה שתהיתם.
ההמלצה שלי:
- בצעו מיפוי של כל הדאטה הקיים בהטמעה הישנה, והורידו את כל מה שלא רלוונטי (!!!)
אני בטוח שיש לכם טונות של איוונטים שמעולם לא השתמשתם בהם, אז אין טעם להטמיע אותם שוב ב-GA4, ושוב לא להשתמש בהם… - התאימו את הנתונים שאתם רוצים להמשיך למדוד למודל המדידה של GA4 (פרמטרים, user properties וכד’).
- פתחו property חדש של GA4 במקביל לישן.
- הטמיעו את האיוונטים ואת כל הדברים שאתם רוצים.
- שחקו עם הממשק החדש ותתחילו להכיר את המערכת ולהנות מהיתרונות שלה.
בהצלחה
יש התקנה שונה של האנליטיקס הזה בגוגל תג מנג’ר?
כן. יש תגים שונים
The Measurement Protocol API is available as an alpha:
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/protocol/ga4
User ID can found here:
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/cookies-user-id
תודה קובי.
לגבי MP טוב לדעת.
לגבי userid כמובן, זה התייחס רק ל-MP, אבל שיניתי את הניסוח כדי שיהיה יותר ברור.
אם אין לי אפליקציה, עדיין צריך לשדרג לגירסה החדשה?
לא צריך, אבל רצוי להטמיע במקביל כרגע כדי להתחיל לאסוף נתונים
תודה על המידע שוקי
תודה
הבנתי שהזה מאפשר שהאיוונטים יהיו אוטומטיים ללא צורך בתיוג וכו’ – האם זה נכון?
יש לי חנות ווקומרס
נכון חלקית.
יש איוונטים שנמדדים אוטומטית, כמו גלילה, יציאה ללינק חיצוני, צפייה בוידאו וכד’, אבל לא איקומרס.
בנוסף, גם האיוונטים האוטומטיים לא מודדים הכל, ככה שמי שרוצה לעשות מדידה מקיפה יצטרך להטמיע ידנית