לאחר שלמדנו מהם דיימנשנס ומהם מטריקס בגוגל אנליטיקס, זה הזמן ללמוד מה הפירוש של Custom Dimensions/Metrics.
ובכן זה נורא פשוט, וכדי להבין את זה אני אתן דוגמא –
תחשבו שאתם הולכים לסופר כדי לקנות פירות.
במחלקת “פירות” תוכלו למצוא תפוחים, תפוזים, ואשכוליות.
ואיך מודדים את מחלקת הפירות כשאנחנו מגיעים לקופה? באמצעות קילוגרמים, או יחידות משקל, שמספרים לנו “כמה המוצר שוקל”.
לצד מחלקת הפירות בסופר יש מחלקה נוספת של לחמים.
ואיך מודדים את הלחמים בקופה כדי לדעת כמה עלינו לשלם? באמצעות מספר הככרות שלקחנו.
לא משקל הככרות, לא מספר הפרוסות (אם זה לחם פרוס) אלא מספר הלחמים השלמים.
עכשיו בואו נחזור רגע לגוגל אנליטיקס
נגיד שיש לנו Dimension בשם Country – זה ה”סוג” של הדיימנשן.
תחתיו יש לנו מספר מדינות – ישראל, ארה”ב, אנגליה וכו’ – אלו הערכים של הדיימנשן.
ואיך מודדים כל מדינה?
באמצעות המטריקות שיש לנו באנליטיקס – מספר סשנים (כמה סשנים הגיעו מכל מדינה), אחוז המרה (מה היה אחוז ההמרה של כל מדינה), כמות דפים נצפים וכו’ וכו’
ומה קורה אם אנחנו רוצים למדוד קטגוריה חדשה של דברים? מה קורה אם פתחנו “מחלקה חדשה של מוצרים” שלא מופיעה בגוגל אנליטיקס, ואנחנו רוצים לדעת כמה pageview היו באותה מחלקה?
פה בדיוק custom dimensions נכנסים לתמונה, והם מאפשרים לנו למדוד קטגוריות מוצרים חדשות באמצעות המטריקות הרגילות שיש בגוגל אנליטיקס.
הקטגוריות החדשות הללו יכולות להיות Author Name (כמה דפים נצפים היו לכל כותב), Product Color (כמה יחידות נרכשו מכל צבע), עונות השנה (כמה סשנים היו בכל עונה) וכו’ וכו’
כל המחלקות הללו לא קיימו בגוגל אנליטיקס בברירת מחדל, ואנחנו יוצרים אותם באמצעות Custom Dimensions.
Custom Metrics
בדוגמא שנתתי עם הפירות אמרנו שפירות מודדים באמצעות יחידות משקל.
ומה קורה אם מישהו רוצה למדוד פירות באמצעות “רמת החומציות” שלהם?
או אולי כמות הקלוריות שיש ב-100 גרם?
אלו מדדים שלא קיימים בקופה של הסופר, וכדי למדוד אותם צריך לעשות משהו מיוחד.
אותו דבר אצלנו – אם אני רוצה למדוד את כמות הפעמים שטופס צור קשר הופיע על המסך של הגולש – אין לי דרך לעשות את זה באמצעות המטריקות הרגילות של גוגל אנליטיקס, מכיוון שאין כזה דבר מטריקה שמודדת “חשיפות של טפסים”.
הפוסט הקודם שלי בבלוג בדיוק עסק במדידת יחס המרה אמיתי באתרים מרובי טפסים, ושם הראיתי איך למדוד את כמות הפעמים שהטופס הוצג על המסך באמצעות Custom Metrics.
באותה מידה יכולתי למדוד כמה פעמים היתה בעיית ולידציה בשדה מסוים, כמה פעמים כתבה מסוימת קיבלה לייק/שיתוף/תגובה, או במילים אחרות – קאסטום מטריק ישמש אותנו כדי ליצור מדד כלשהוא שלא קיים בגוגל אנליטיקס, שיאפשר לנו למדוד את ה-dimensions השונים שלנו (גם אם הם לא custom dimensions).
איך שולחים את ה-Custom Dimensions/Metrics
כדי ללמוד איך לשלוח את הנתונים תוכלו לקרוא את הפוסט שכתבתי על הנושא ב-2013, כשגוגל השיקו את היוניברסל אנליטיקס, אבל בגדול אני אציין שצריך לעשות 2 דברים –
- ליצור “סלוט” בממשק של גוגל אנליטיקס שיקבל את הערכים המקוסטמים.
- לשלוח את הערכים באמצעות היט אחר.
שימו לב שאי אפשר לשלוח custom dimension/metric סתם ככה, וחייבים להלביש אותו על היט (pageview, event, transaction etc.) אחר שאנחנו שולחים לגוגל אנליטיקס.
את הנתונים אפשר לשלוח hard-coded או באמצעות גוגל תג מנג’ר.
כל custom metric יכול לבוא בכמה צורות, וכל custom dimension יכול להיות מוגדר תחת מספר סקופים, אבל זה כבר לפוסט אחר ומקיף הרבה יותר.