את הטיפ הבא אני כותב בעקבות שאלה שנשאלתי לא מעט בזמן האחרון – מדוע יש מצבים שבהם גוגל אנליטיקס מציג יותר יוזרים (users) מאשר סשנים (sessions)?
למי שלא קרא את הפוסט על אבני היסוד של גוגל אנליטיקס, אציין בקצרה שיש 3 סוגים של מידע בגוגל אנליטיקס – מידע על יוזרים, מידע על סשנים ומידע על היטים.
יוזר בגוגל אנליטיקס זה בעצם browser, כלומר עוגייה שמכילה מספר ייחודי של client id.
כל יוזר כזה, יכול להכנס מספר פעמים לאתר וזה בעצם מספר הסשנים שהוא עשה.
בכל סשן כזה הוא יכול לבצע מספר פעולות – אלו ה”היטים” (בדרך כלל זה יהיה Pageview, Event או טרנזקציה).
לפי זה עולה השאלה של הפוסט הזה: אם כל יוזר יכול לבצע כמה סשנים (כלומר יוזר זו רמה אחת מעל סשן), איך יכול להיות שיש יותר יוזרים מאשר סשנים?
הרי אם קרה ביקור באתר – חייב להיות שיוזר כלשהוא עשה את הביקור הזה, לא?
כדי לענות על השאלה הזו צריך להסביר משהו חשוב:
אופן החישוב של מטריקות בגוגל אנליטיקס
כל מטריקה בדוחות שלנו (ואם אתם לא יודעים מה זה מטריקה תקראו את הפוסט הזה) היא מספר שעולה או יורד ב-1 (או יותר) בכל פעם שהגולש שלנו מבצע פעולה מסויימת באתר, וכך היא בעצם “מספרת סיפור” על חלק אחר של הביקור.
למשל:
בכל פעם שגולש נכנס לעמוד /בלוג/ – המטריקה pageviews (עבור העמוד הזה) עולה ב-1.
בכל פעם שגולש נכנס לאתר מהקמפיין שלנו בפייסבוק – המטריקה sessions (עבור מקור התנועה) הזה עולה ב-1:
וכן הלאה וכן הלאה.
הסיבה שכתבתי “עבור מקור התנועה” או “עבור העמוד” היא מכיוון שהמטריקה מתייחסת לדיימנשן שלצידו היא מוצגת בדוח.
השאלה שאתם צריכים לשאול עכשיו היא: מתי בדיוק המטריקות הללו עולות ב-1? באיזה רגע זה קורה?
ובכן, בואו נענה על השאלה הזו ואז תבינו טוב יותר איך יכול להיות שיש יותר יוזרים מסשנים בדוחות האנליטיקס שלכם.
כמו שאמרנו בתחילת הפוסט, כל מטריקה מספרת סיפור על חלק אחר של הביקור שלנו – יש מטריקות שמתייחסות ליוזר, יש כאלו שמתייחסות לסשן ויש כאלו שמתייחסות להיט הבודד.
Pageview מתייחסת להיט וכמובן שהיא נספרת (כלומר עולה ב-1) כאשר ההיט מבוצע – כלומר כאשר הגולש צופה בעמוד.
Sessions לעומת זאת מתייחסת לסשן כולו, אבל היא נספרת (=עולה ב-1) בהיט הראשון של הסשן.
Users היא מטריקה מבלבלת יותר, כיוון שהיא אמנם מתייחסת ליוזר, אבל נספרת בהיט הראשון שהגולש ביצע (תחת הדיימנשן הנבחר) באותו סשן.
כדי להמחיש את זה תתארו לעצמכם את התרחיש הבא:
גולש #1:
Page A > Page B > Page C
גולש #2:
Page C > Page B > Page C > Page B
גולש #3:
Page A > Page C > Page B
בסופו של דבר כשנסתכל בדוחות האנליטיקס נוכל לראות את הנתונים הבאים:
Page A: 2 Pageviews, 2 Sessions, 2 Users, 2 Unique Pageviews
Page B: 4 Pageviews, 0 Sessions, 3 Users, 3 Unique Pageviews
Page C: 4 Pageviews, 1 Sessions, 3 Users, 3 Unique Pageviews
שימו לב לעמוד B שמקבל 3 Users (כי 3 יוזרים צפו בו) אבל 0 Sessions כי הוא אף פעם לא היה העמוד הראשון בסשן, וכפי שאמרנו קודם המטריקה Sessions עולה ב-1 רק בהיט הראשון של הסשן.
מתי ניתקל ב”בעיה” הזו?
כפי שאמרתי קודם, בכל פעם שאנחנו פותחים דוח בגוגל אנליטיקס אנחנו משלבים metrics עם dimensions, והמטריקות שלנו “מספרות סיפור” על ה-dimensions המוצגים בדוח.
כאשר אנחנו מסתכלים על המטריקה Sessions (שמעצם הגדרתה מספרת סיפור על הסשן) לצד dimension שיש לו scope של היט (Page, Event Category/Action/Label וכו’) נוצר עיוות מסוים שנובע מהדרך בה גוגל אנליטיקס סופר את המטריקה הזו, ולכן הדרך הכי טובה היא להקפיד על שילוב של hit scope metrics לצד hit scope dimensions.
במקרה שלנו למשל, אם אנחנו רוצים לדעת כמה יוזרים צפו בעמוד מסוים או ביצעו איוונט מסוים במהלך הביקור, אנחנו נסתכל על דיימנשן של Page או Event Category, שהם hit-scope dimensions, ולכן עדיף לנו להשתמש ב-Unique Pageview או Unique Event כיוון שגם הם מתייחסים להיט.
סיכום
זה היה הסבר קצרצר לסיטואציה שאמנם לא מתרחשת הרבה פעמים, אבל ברגע שתבינו ממה היא נובעת תוכלו להבין טוב יותר איך גוגל אנליטיקס עובד.
מעניין, אפילו מרתק. תודה!
תודה אופיר!