היום אני רוצה לספר לכם על 4 דברים חשובים שלמדתי על שיווק בפייסבוק מהדף של נפתלי בנט.
את ארבעת הדברים הללו אני רוצה לספר לכם כדי שתדעו איך לשווק את עצמכם ברשתות החברתיות, אבל אני בעיקר מפנה את זה ליאיר לפיד כדי שילמד איך עושים שיווק בפייסבוק כמו שצריך…
למקרה שאתם שואלים אז התשובה היא לא, לא הצבעתי לבנט בבחירות האחרונות ובטח שלא ליאיר לפיד, אבל אני חושב שההתנהלות של נפתלי בנט בעמוד הפייסבוק שלו ראויה להערצה וללמידה בכל בתי הספר לשיווק באינטרנט.
למה?
בגלל 4 סיבות שאותם אפרט בפוסט הזה, אבל קודם כל אני רוצה שתראו את ההבדלים בין החלק העליון של עמוד הפייסבוק של לפיד לבין החלק העליון של עמוד הפייסבוק של בנט:
אז אחרי שראיתם – הנה ארבעת הכללים לשיווק בפייסבוק שלמדתי מנפתלי בנט:
1. סיבה ראשונה – תתמקדו באנשים שמדברים על זה ולא בכמות הלייקים
שימו לב שלמרות שבדף של יאיר לפיד יש יותר לייקים (218,172), אחוז האנשים שמדברים על זה עומד על 11% בלבד.
לעומתו בדף של נפתלי בנט יש 179,544 לייקים ואחוז האנשים שמדברים על זה עומד על 16.15% שזה כמעט 150% יותר מאחוז האנשים שמדברים על זה בדף של יאיר לפיד.
המסקנה: כשאתם מודדים הצלחה של עמוד פייסבוק כזה או אחר אל תתיחסו למספר הלייקים אלא לכמות/אחוז האנשים שמדברים על זה.
ברשתות החברתיות הדבר הכי חשוב זה האינטרקציה (או אם תרצו – הengagement) עם הגולשים ולכן המדד הכי אובייקטיבי זה האנשים שבאמת מתייחסים לתכנים שעולים בעמוד.
מבין מאות אלפי הלייקים שיש לנפתלי ויאיר אני בטוח שיש שם כמה שנקנו בכסף מfiverr.com ואתם יודעים מה? זה לא אכפת לי. הסיבה שהם לא מעניינים אותי היא מכיוון שאותם לייקים לא מקיימים אינטרקציה עם התכנים ולכן הם גם לא מדד להצלחה (או חוסר ההצלחה) שלהם.
המדד האמיתי זה האנשים שמדברים על זה, ובמקרה שלנו בנט מוביל גם בכמות (29,000 לעומת 24,000) וגם באחוזים (16% לעומת 11%) מתוך סך הלייקים, מה שמצביע על העובדה שאנשים יותר מתחברים לתכנים שבנט מעלה מאשר לתכנים של יאיר לפיד.
ולמה זה ככה?
בגלל 3 סיבות נוספות שנפתלי בנט מקפיד עליהם ויאיר לפיד נופל בהם שוב ושוב:
2. ראיית התפקיד.
3. אותנטיות.
4. דיבור בגובה העיניים.
2. ראיית התפקיד.
הסיבה הראשונה לא ממש קשורה לפייסבוק והיא נובעת מראיית התפקיד של כל אחד מהם. שימו לב שנפתלי בנט רואה את עצמו כ”דמות ציבורית” ואילו יאיר לפיד רואה את עצמו כ”פוליטיקאי”.
חלקכם אולי יגידו שזה לא בכוונה / לא משמעותי ולכן לא צריך לעשות מזה עניין גדול, אבל אני דווקא חושב שהפרטים הקנים הם אלו שעושים את ההבדל, ובסופו של דבר הגדרת התפקיד המינורית הזאת משפיעה על ההתנהלות היומיומית של כל אחד מהם.
בפייסבוק ומחוצה לו.
2. אותנטיות.
שימו לב להבדלים התהומיים בין ה”אודות” שנפתלי בנט בחר להדגיש לבין האודות של יאיר לפיד:
יאיר לפיד קורא לאוהדים שלו “בואו לעזור לי לשנות את המדינה. אני מזמין אתכם לבקר באתר של יש עתיד או לכתוב לנו…”.
בחייאת יא לפיד, לשנות את המדינה?! לא נראה לך שקצת נסחפת עם הסיסמאות??
לעומת זאת בנט בוחר להדגיש את העניין הכללי יותר – “משהו חדש מתחיל בעם ישראל”. בלי יותר מדי פירוטים וסיסמאות חסרות כל שחר.
יאיר לפיד מצהיר הצהרות (פוליטיקאי כבר אמרנו?), מתיימר לשנות את המדינה ומדבר בשם עצמו. אני, אני ואני.
לעומתו בנט מדגיש את העניין הכללי יותר – עם ישראל, ומשתדל שלא להבטיח הבטחות מיותרות.
גם בתמונת הcover של שניהם אפשר למצוא הבדלים משמעותיים רבים: בנט בחר בתמונה כללית יותר ואילו לפיד שוב פעם בוחר לפזר הבטחות ולהצהיר שהוא ישנה את העולם.
וכמובן שהתוצאות בשטח מראות – העם אוהב יותר את הסטטוסים של בנט ולא בגלל שהם יותר מעניינים אלא בגלל שהם יותר אותנטיים.
מסקנה:
גם כשאתם עושים לעצמכם או ללקוחות שלכם שיווק בפייסבוק חשוב מאוד שתשמרו על האותנטיות הזאת. אל תנסו להיות מותגים מפלסטיק. הצרכנים שלכם מתחברים לאנשים ולא למותגים. הם לא יקנו את ההצגות שלכם ויש סיכוי גבוה שזה אפילו יפגע בכם.
3. דיבור בגובה העיניים.
זה הדבר המרכזי שאני חושב שאפשר ללמוד מההתנהלות של בנט בפייסבוק – דיבור בגובה העיניים.
הסטטוסים של בנט מתייחסים לעובדת היותו אדם על כל המשמעויות שכרוכות בזה. בנט הוא לא “פוליטיקאי” אלא “דמות ציבורית”, בנאדם שמתמודד עם כל מה שבני אדם רגילים מתמודדים.
בין השאר הוא מחליף פנצ’ר באוטו:
תורם דם בכנסת (ומצטער שזה לא עוזר לדיאטה):
מצהיר שהוא אוהב לאכול בורגראנץ’:
ואפילו מצטלם עם טישרט ומודה שהוא נוחר חזק בלילה:
שר או לא שר – אבל דבר ראשון בן אדם.
לעומתו לפיד ממשיך להתגונן ולהדגיש את מה שהוא עושה למען הציבור, מה שמזכיר לי קצת את האמרה הידועה: “איסתרא בלגינא קיש קיש קריא”.
הורדנו את מחיר הקוטג’:
העפנו את “הקריטריון השערורייתי” של ותק בנישואין:
והכרזתי על הרפורמה שהמדינה “מחכה לה כבר 65 שנה”:
בחייאת יאיר, מזל שחיכינו לך. 65 שנה חלפו עברו להם אבל זה היה שווה…
נו באמת!
יאיר לפיד תמיד מדבר עם חליפה, תמיד מדבר על הדברים הטובים, ותמיד מרבה לשבח את פועלו למען הציבור, למען בוחריו ולמען מעמד הביניים.
הכל מיוצר מפלסטיק, בלי קמצוץ של אנושיות ותמיד מציג את הגוד סייד של התפקיד.
נראה לכם שמישהו מאמין לזה?!
ממש לא!
אתם יכולים להסתכל גם בתגובות ובשיתופים שהגולשים עושים ללפיד – רובם המוחלט שליליים ואומרים ללפיד בצורה חד משמעית שהוא טועה.
טועה לא בדרך ההנהגה שלו (שעל זה עוד אפשר להגן עליו איכשהוא) אלא בצורה שבה עושה עושה לעצמו שיווק בפייסבוק.
הגולשים אומרים לו “תפסיק עם הפלסטיק. תפסיק לפזר הבטחות ותתחיל לדבר בגובה העיניים”.
אבל הוא בשלו.
אני מתאר לעצמי שלא בנט ולא לפיד מעלים בעצמם את כל הסטטוסים האלה ולכן הפוסט הזה מופנה בעיקר למחלקות השיווק והיח”צ של שניהם, אבל הראשונים שיכולים ללמוד מזה זה אתם, קוראי הבלוג הנאמנים.
אז מה דעתכם?
אתם גם חושבים שהדברים שציינתי חשובים בשיווק בפייסבוק?
שתפו בתגובות!
[…] פעמים הצוותים של ערוצי השיווק השונים פועלים בנפרד (SEO, Social, Email Marketing, PPC וכד׳) והדוח הזה נותן לך סקירה at a glance של כל […]
[…] אנחנו צריכים לשלם כדי לקבל חשיפה. פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, יוטיוב וכל שאר המדיות הממומנות. כאשר משלמים – יש […]