השאיפה של כל מנהל חשבון אדוורדס היא להוריד את העלות לקליק שהוא משלם לגוגל בקמפיינים שלו. בפוסט הבא אני רוצה להסביר לכם איך גוגל אדוורדס מחשבת את העלות בפועל לקליק, מה הגורמים שמשפיעים על העלות לקליק ברשת החיפוש של גוגל אדוורדס, ומה עליכם לעשות כדי להוריד את העלויות לקליק וכך גם להוריד את העלות הכללית שאתם משלמים על כל לקוח או ליד שנכנס לעסק שלכם.
אבל ראשית כל – נתחיל עם כמה מושגים:
Impressions – כמות הפעמים שהמודעה שלכם הופיעה.
Clicks – אין צורך להסביר.
CTR – Click Through Rate – אחוז ההקלקות על המודעה. נתון זה מחושב על ידי חלוקה של מספר הקליקים על מודעה מסויימת לחלק למספר ההופעות של אותה מודעה.
Max CPC – עלות מקסימלית לקליק. זו העלות המירבית שאתם מוכנים לשלם על קליק במכרז של גוגל אדוורדס.
Actual CPC – העלות ששילמתם בפועל על קליקים שקיבלתם.
Avg CPC – ממוצע של העלויות בפועל לקליק.
QS – Quality Score ציון איכות בגוגל אדוורדס. ציון זה מחושב לכל מילת מפתח ברשת החיפוש של גוגל אדוורדס. הציון נקבע על פי מספר פרמטרים שגוגל חשפו לקהל המפרסמים, אבל רמת ההשפעה של כל אחד מהפרמטרים אינה ידועה (פירוט בהמשך הפוסט).
Ad Rank – דירוג המודעה. הדירוג נקבע על פי הכפלה של הביד המקסימלי (Max CPC) בציון האיכות (QS). חשוב לציין שדירוג המודעה נקבע בכל פעם שהיא אמורה להשתתף במכרז של גוגל (פירוט בהמשך).
הבנתם? יופי. עכשיו בואו נכנס למאחורי הקלעים של תהליך המכירה הפומבית בגוגל אדוורדס:
השאיפה של גוגל היא להשיג אחוזי הקלקה גבוהים ככל האפשר. אחוזי הקלקה גבוהים פירושם יותר כסף לגוגל וכן חווית משתמש טובה יותר. אם גולש חיפש והקליק זה אומר שהוא מצא את מה שחיפש, מה שבסופו של דבר יחזיר אותו לחפש שוב בגוגל ושוב פעם להקליק על מודעה (שתכניס עוד כסף לגוגל) וחוזר חלילה.
בנוסף לאחוזי ההקלקה גוגל אדוורדס מעוניינים שדף הנחיתה יהיה רלוונטי למה שהגולש חיפש, וגם זה משיקולים אינטרסנטיים לחלוטין – גולש שמצא את מבוקשו יהיה מרוצה, ויחזור לחפש בגוגל שוב פעם.
מהסיבות הללו גוגל נותנת חשיבות מאוד רבה לרלוונטיות, שמתבטאת בסופו של דבר בציות האיכות של מילות המפתח שלכם – QS.
ציון האיכות מחושב בכל פעם שגולש מחפש מילים מסוימות שיפעילו את המודעה שלכם, והוא נקבע על פי הפרמטרים הבאים:
- היסטורית הביצועים של חשבון האדוורדס שלכם.
- איכות ורלוונטיות של דף הנחיתה.
- אחוזי ההקלקה ההיסטוריים של מילת המפתח.
- אחוזי ההקלקה ההיסטוריים של כתובת הURL המוצגת במודעה.
- הרלוונטיות של מילת המפתח למודעה שלכם.
- עד כמה מילת המפתח שהגדרתם קשורה לביטוי החיפוש של הגולש.
- עד כמה ביצועי החשבון שלכם טובים ביחס למתחרים שלכם באותו אזור.
- ביצועי המודעות שלכם במכשירים השונים (דסקטופ, טאבלט, מובייל).
(הפרמטרים הנ”ל מתייחסים לרשת החיפוש. ברשת התוכן יש חישוב קצת שונה).
אוקיי, אז אחרי שהבנו למה חשוב ציון איכות גבוה ואיך הוא מחושב – בואו נראה איך הוא משפיע על המיקום של המודעה שלכם ועל העלות בפועל שתשלמו לקליק:
כפי שאמרתי, בכל פעם שהגולש מחפש מילת מפתח מסויימת גוגל מחשבים את ציון האיכות למילת המפתח, ומכפילים אותו בביד המקסימלי (Max CPC) שאתם מוכנים לשלם כדי שהמודעה שלכם תופיע.
התוצאה של המכפלה הנ”ל נקראת Ad Rank – ציון האיכות של המודעה, והיא זו שתקבע באיזה מקום תהיו לעומת המודעות של המתחרים שלכם.
בואו ניקח דוגמא כדי להבין את זה טוב יותר:
נגיד שיש לכם עסק לשיווק באינטרנט, ואתם רוצים להציג את המודעה שלכם לגולשים שמחפשים “פרסום בגוגל אדוורדס”. כמובן שאתם לא היחידים שמוכרים פרסום בגוגל אדוורדס, ויש לכם עוד 3 מתחרים שרוצים מאוד להופיע בדיוק במילות המפתח הללו, אבל בגלל שכרגע (לצורך הדוגמא) יש רק 3 מקומות פוטנציאלים שאפשר להופיע בהם גוגל אמורה לבחור מי מתוך ארבעת המפרסמים ישאר בחוץ, ובאיזה מיקום תהיה כל אחת מהמודעות.
- מפרסם א’ מוכן לשלם מקסימום 6 שקלים לקליק, ציון האיכות של מילת המפתח שלו הוא 2 ולכן ה-Ad Rank שלו יהיה 6*2=12.
- מפרסם ב’ מוכן לשלם מקסימום 2 שקל לקליק, אבל ציון האיכות שלו הוא 10 ולכן ה-Ad Rank של המודעה יהיה 20.
- מפרסם ג’ מוכן להתאבד על הלקוחות ולשלם אפילו 8 שקלים לקליק, אבל מכיוון שציון האיכות של מילת המפתח שלו הוא 1 – ה-Ad Rank של המודעה יהיה 8*1=8.
- מפרסם ד’ מוכן לשלם מקסימום 4 שקלים לקליק, ציון האיכות שלו הוא 4 ולכן ה-Ad Rank שלו יהיה 4*4=16.
התוצאה:
מכיוון שישנו מקום רק ל-3 מודעות – גוגל לוקחת את 3 המודעות עם הAd Rank הכי גבוה ולכן מפרסם ג’ יאלץ להשאר בחוץ (למרות שהוא הציע הכי הרבה כסף!).
למפרסם ב’ יש את הדירוג הכי גבוה (20) ולכן הוא יהיה במקום הראשון, אחריו תוצג המודעה של מפרסם ד’ עם דירוג מודעה 16, ובמקום השלישי תוצג המודעה של מפרסם א’ עם דירוג מודעה 12.
את החישוב הזה רובכם בוודאי יודעים, אבל כמה כל מפרסם ישלם בפועל לקליק?
נתחיל מהמקום השלישי:
המחיר בפועל לקליק מחושב באופן הבא: ה-Ad Rank של המודעה שמתחתיך לחלק לציון האיכות שלך ועוד 0.01$ (או 5 אג’ בישראל) = זה המחיר שתשלם בפועל לקליק.
כלומר, אם מפרסם ג’ נשאר בחוץ ודירוג המודעה (Ad Rank) שלו היה 8, ומפרסם א’ היה מקום אחד מעליו עם ציון איכות (QS) של 2 – אז 8/2+0.05= 4.05 ש”ח לקליק.
(שימו לב שמפרסם ג’ הגדיר שהוא מוכן לשלם אפילו 6 שקלים לקליק, אבל בפועל כדי לגבור על מפרסם ג’ (שנדחק החוצה) הוא צריך לשלם רק 4.05 ש”ח).
מקום שני:
המודעה של מפרסם ד’ הוצגה במקום השני והיה לה ציון איכות (QS) של 4. דירוג המודעה (Ad Rank) של המפרסם מתחתיו היה 12, ולכן 12/4+0.05 = 3.05 ש”ח בפועל לקליק.
נזכיר שוב שהמפרסם הזה היה מוכן לשלם אפילו 4 שקלים לקליק, אבל 3.05 זה הסכום שהוא נדרש לשלם כדי לגבור על המפרסם מתחתיו ולהופיע במקום השני.
מקום ראשון:
ציון האיכות (QS) של מפרסם ב’ הוא 10, ודירוג המודעה (Ad Rank) של המפרסם מתחתיו היה 16, ולכן 16/10+0.05 = 1.65 ש”ח שזה המחיר בפועל לקליק שמפרסם ב’ ישלם כדי להופיע במקום הראשון.
המפרסם הזה היה מוכן לשלם אפילו 2 ש”ח לקליק, אבל 1.65 זה המחיר שעליו לשלם כדי לגבור על המפרסם שמתחתיו הודות לציון האיכות הגבוה שלו.
סיכום ומסקנות אופרטיביות
זאת היתה טעימה קטנה במטרה להסביר לכם איך גוגל מחשבת את העלות לקליק, איך היא מחשבת את ציון האיכות ולמה הציון הזה הוא כל כך חשוב בתהליך אופטימיזציה של קמפיינים בגוגל אדוורדס.
חשוב לשים לב שוב שלמרות שמפרסם ב’ הציע את ה-Max CPC הכי נמוך – הוא הופיע במקום הראשון ושילם הכי פחות רק בזכות ה-QS הגבוה שלו!
אז איך מורידים את העלות לקליק? פשוט מאוד – דואגים לקשר הדוק בין מונח החיפוש של הגולש לבין מילות מפתח / מודעות / דפי הנחיתה שלכם. כפי שציינתי בתחילת הפוסט, גוגל מבינים שהרווח שלהם יגדל ככל שהגולשים יהיו מרוצים והגולשים יהיו מרוצים ככל שהפרסום יהיה יותר רלוונטי, ולכן גוגל “יצ’פרו” אתכם בעלות נמוכה לקליק בתנאי שאתם תדאגו למודעות רלוונטיות.
בפוסט הבא בעזרת ה’ אני מקווה להביא לכם כמה טיפים פשוטים אבל מעשיים שיעזרו לכם להגדיל את הרלוונטיות של המודעות שלכם.
ועוד דבר אחרון חביב
לפני כמה שנים התפרסם פוסט מעניין שהראה מה תהיה ההשפעה על המחיר כתוצאה מעליה/ירידה בציון האיכות.
זה לא ממש מדויק כי הדברים תלוים גם ברמת התחרות והמקצועיות של המתחרים שלכם, אבל זה יכול לתת לכם איזשהיא הסתכלות מעניינית על המשמעויות הכלכליות של ציוני האיכות בחשבון שלכם.
מקווה שעזרתי לכם להבין את שיטת המכרז של גוגל, ואם כן אז אתם מוזמנים לשתף גם את החברים שלכם 🙂
שלום שוקי ותודה על הפוסט. טוב לחזור ליסודות ולהתרענן שוב בהגדרות ובאופן חישוב עלות הקליק.
אכן ציון האיכות הוא חשוב מעין כמוהו והרי הפרדוקס: “ככל שציון האיכות יהיה גבוה יותר, גוגל ירצה להציג את המודעה גבוה יותר (לקבל יותר קליקים ואתם יותר לקוחות) במחיר נמוך יותר.”
אומר זאת שוב: “מיקום גבוה יותר במחיר נמוך יותר”. נכון שזה נשמע לא הגיוני? אבל, זאת האמת ואם תחשבו על זה, זה Win-Win-Win וכולם מרויחים: גוגל מקבל יותר קליקים במחיר נמוך יותר אבל ה”נפח” שלהם גדול יותר ולאורך זמן, אתם המפרסמים במקום גבוה יותר ומקבלים יותר לקוחות, והלקוחות מרוצים כי קיבלו את הפתרון לבעיה שחיפשו.
זאת הסיבה שאתם צריכים ללכת עם גוגל, יד ביד, כי אם זה יהיה טוב לגוגל, זה יהיה גם טוב לכם.
בהצלחה
זהר עמיהוד
עוזר לבעלי עסקים להיות ראשונים בגוגל
כדי להביא יותר לקוחות ולסגור יותר עסקאות
בהחלט זוהר. לדעתי ווין-ווין זה סוד ההצלחה של גוגל (למרות שבזמן האחרון היא התחילה לזייף קצת בקטע הזה…)
[…] בפוסט הקודם שלי הראיתי לכם למה שיפור של ציון האיכות יכול לחסוך לכם הרבה מאוד כסף. בפוסט ציינתי שגוגל אמנם פרסמו את רשימת הפרמטרים אבל הם לא כתבו אילו פרמטרים משפיעים הכי הרבה אבל לדעתי (ולדעת עוד הרבה מומחים אחרים) הפרמטר הכי הכי חשוב זה אחוזי ההקלקה של המודעה שלכם. מה שנקרא בלעז CTR. […]
[…] מה שלומכם? לפני כמה שבועות פרסמתי פה פוסט שמסביר על האופן שבו גוגל מחשבת את ציון האיכות והדירוג של מודעת הא…. ובכן, הדרך הזאת השתנתה קצת/הרבה (אי אפשר לדעת בדיוק. […]
[…] לפני כמה שבועות פרסמתי פה פוסט שמסביר על האופן שבו גוגל מחשבת את ציון האיכות והדירוג של מודעת הא…. […]
[…] לפני כמה שבועות פרסמתי פה פוסט שמסביר על האופן שבו גוגל מחשבת את ציון האיכות והדירוג של מודעת הא…. […]
תודה בעבור הפוסט. אני עושה את צעדי הראשונים בתחום ושמח לכל מידע. נהניתי לקרוא ולהחכים..
הערה בונה אחת לי. תיקון טעות טכנית. בקטע
שימו לב שמפרסם ג’ הגדיר שהוא מוכן לשלם אפילו 6 שקלים לקליק, אבל בפועל כדי לגבור על מפרסם ג’ (שנדחק החוצה) הוא צריך לשלם רק 4.05 ש”ח
בעצם צריך להיות מפרסם א .
שוב תודה
חיים גולדמן
שלום שוקי ותודה על המחיר המאיר עיניים.
צריך לשאוף להוריד את המחיר לקליק בגוגל אבל בד בבד, ומי כמוך יודע, צריך לשפר את עלות ההמרה. כי בסופו של דבר המפרסים בגוגל לא קונים קליקים – זאת לא מטרת הקמפיין (בהנחה שזה לא קמפיין מיתוג), המפרסמים קונים קליקים כי הם רוצים לידים, בסופו של דבר.
לכן, להוריד את עלות הקליק זה יפה, אבל לשפר את אחוז ההמרה, זה לא פחות חשוב וגם יותר משמעותי ובעל ערך, לדעתי.
הסברת יפה את מנגנון קביעת המחיר לקליק בגוגל ואני מצרף קישור למאמר אותו כתבתי על העלות לקליק לעומת עלות המרה.
http://www.seoreport.co.il/3803
בהצלחה,
זהר עמיהוד
שותף גוגל, מוסמך פרסום בגוגל