אתם יודעים, בזמן האחרון יוצא לי לעבוד עם הרבה לקוחות על אופטימיזציה ושיפור יחסי ההמרה של האתר שלהם.
בפוסט הקרוב אני רוצה לדבר קצת על יחסי המרה, שיפור יחס המרה ואיך בכלל מתחילים לעשות אופטימיזציה לאתרי אינטרנט שלא מוכרים מספיק.
אבל לפני הכל – מה זה המרה?
רובכם בוודאי חושבים שהמרה זאת פעולת קנייה, הרשמה לניוזלטר או השארת ליד בטופס אינטרנטי.
ובכן, זה נכון חלקית, מכיוון שהמרה יכולה להיות כל פעולה שבעל האתר רוצה שהגולשים שלו יבצעו.
המרה יכולה להיות ברמת המאקרו – ביצוע פעולה מסויימת כחלק מהביקור באתר, או ברמת המיקרו – ביצוע פעולה מסויימת כחלק מהביקור בדף.
(במאמר מוסגר אציין שיכולה להיות גם המרה ברמת נקודתית יותר, אבל זה כבר יסיט אותנו מהמטרה העיקרית של הפוסט הזה אז תעזבו.)
בכל אופן לצורך הדוגמא, אם פרסמתי פוסט בבלוג כדי שגולשים יגיבו – אז המרה תתבצע כאשר אחד מהגולשים יגיב לפוסט.
אם העליתי סטטוס לפייסבוק ואני מחכה שאנשים יעשו לי לייק – המרה תתבצע ברגע שמישהו יעשה לייק.
וכן הלאה וכן הלאה…
המרה יכולה להיות יעד כללי, כלומר מטרה עליונה שלשמה הוקם האתר, אבל היא יכולה להיות יעד נקודתי יותר כמו למשל הקמה של קטגוריה מסויימת בתוך האתר במטרה שיקרה כך וכך. וכו’
בקיצור אם ננסה לסכם את ההגדרה שלי למושג “המרות”, אז המרה מתרחשת כשאני מבקש מהגולשים לבצע פעולה מסוימת – והם נענים לבקשתי.
עד כאן החלק התיאורטי, עכשיו נעבור לחלק המעשי שבו אני רוצה להתמקד.
איך תגדירו המרות באתר שלכם?
לכל אובייקט באתר שלכם אמורה להיות מטרה מסויימת שלשמה הוא הוכנס. זה אומר שכל קטגוריה, עמוד, כותרת, פיסקה, לחצן או שדה בטופס אמור לשרת מטרה מסויימת שיכולה להחשב כהמרה מבחינתכם.
לדוגמא: כאשר אתם מוסיפים עמוד מסויים לאתר אמורה להיות לו מטרה מסוימת ואחרי שאתם מכניסים אותו אתם חייבים לשאול את עצמכם מספר שאלות:
1. למה בכלל הכנסתי את העמוד הזה?
2. מי הגולשים שאני מעוניין שיכנסו אליו?
3. מה הם ימצאו בעמוד הזה?
4. ומה אני רוצה שהם יעשו אחרי שהם יקראו את העמוד?
ובכן, ההמרה תושלם מבחינתכם אחרי שאותם גולשים מסעיף 2 יבצעו את הפעולה בסעיף 4.
תראו לדוגמא את אחד מעמודי המוצרים של zappos.com – אתר אינטרנט שמגלגל 2 מיליארד דולר בשנה:
(לחצו כדי להגדיל)
אתם יכולים לראות שכל האובייקטים המרכזיים בעמוד מכוונים את הגולש לביצוע פעולה אחת ויחידה – הזמנה. האובייקטים שתומכים במטרת העמוד נמצאים במרכז ואילו כל שאר האובייקטים הועברו למקומות פחות מרכזיים או לתחתית העמוד. האובייקטים שתומכים במטרה העיקרית הם:
אובייקט מס’ 1 – לחצן ההזמנה.
אובייקט מס’ 2 – פירוט מדוייק של המוצר.
אובייקט מס’ 3 – הוכחה חברתית – חוות דעת של אנשים שרכשו את אותו מוצר.
העמוד הזה נוצר במטרה לגרום לגולש לבצע הזמנה, ולכן האובייקטים שתומכים במטרה הזו ממלאים 90% משטחו של העמוד.
בואו ננסה להכנס לראש של אותו אחד שבנה את העמוד הזה, ולענות במקומו על ארבעת השאלות שהצגנו קודם:
1. למה בכלל הכנסתי את העמוד הזה? כדי למכור את הנעל,
2. מי הגולשים שאני מעוניין שיכנסו אליו? אנשים שמחפשים Asics Men
3. מה הם ימצאו בעמוד הזה? מידע שיענה להם על השאלה “האם כדאי לי לקנות את הנעל הזאת?”
4. ומה אני רוצה שהם יעשו אחרי שהם יקראו את העמוד? ילחצו על לחצן ה add to cart.
לכאורה תהליך פשוט מאוד, נכון?
מסתבר שלא ממש, וכאן אנחנו מגיעים למקום שרוב בעלי האתרים נופלים בו.
אז מה הטעות של רוב האתרים?
הרבה בוני אתרים מוסיפים לעמודים השונים מגוון רחב של אובייקטים, שאולי חשובים מאוד כשלעצמן אבל הם מסיחים את דעתו של הגולש מביצוע המטרה העיקרית שלשמה הוקם העמוד.
תראו לדוגמא את העמוד הזה הלקוח מהאתר youtoo:
האמת היא שעד עכשיו אני לא יודע מה המטרה העיקרית של העמוד ומה הפעולה שאותה הייתי אמור לבצע…
האם הייתי אמור לקנות עכשיו? או אולי לקנות מתנה לחבר? או לשתף ולהרוויח? או אולי להוסיף דיל משלי? להרשם לניוזלטר?
שימו לב שבצילום מסך אחד ישנם 6 (!!!) לחצני קריאה לפעולה (CTA – Call To Action) שונים שכל אחד מהם לוקח את הגולש למקום אחר.
במקרה הטוב הגולש יקליק על אחד מהלחצנים (ובכלל לא בטוח שזה יהיה הלחצן שעליו בעל האתר היה רוצה שהוא יקליק), ובמקרה הפחות טוב הגולש יתבלבל ופשוט יעזוב את האתר בלי לעשות כלום.
הבנתם את הנקודה?
יופי
נקודה חשוב נוספת לסיום
הדוגמאות שהבאתי מראים לך למה האובייקטים בעמוד חייבים לחיות בהרמוניה, אבל את אותה הדוגמא אני יכול לקחת לכל אזור אחר שקיים באתר ולהגיד לכם שלא תוסיפו לאזור הזה שום פרט שלא נחוץ לכם למטרה כלשהיא. ולכן:
אל תכניסו לאתר קטגוריה שלא תועיל לכם בשום דבר,
אל תכניסו לקטגוריה עמוד שלא יעניין את הגולשים,
אל תכניסו לעמוד אובייקט שלא תומך במטרת העל של העמוד,
ואל תכניסו לאובייקט שום פרט שלא תומך במטרה של אותו אובייקט (לדוגמא – שדה לא הכרחי בטופס הרשמה לניוזלטר).
כל תוספת מיותרת שכזו תפגע נואשות באחוזי ההמרה שלכם, ועלולה לבלבל ולהבריח גם את הגולשים הנאמנים ביותר.
זהו, עכשיו תורכם לעשות לייק ממש כאן למטה >>>
להערכתי לפעמים מוטב אפילו להשתמש בדפי נחיתה בקידום האורגני כדי לשפר את הביצועים.