ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

מדריך לניתוח דוחות החיפוש הפנימי בגוגל אנליטיקס

את הפוסט הזה אני כותב אחרי פתרון קליל שביצענו ללקוח מסוים, שבאתר שלו היה מנוע חיפוש כזה שלא הציג את מונח החיפוש אחרי פרמטר מסוים.

למקרה שלא התעסקתם אף פעם עם דוחות החיפוש בגוגל אנליטיקס, הנה סקירה קצרה שתעזור לכם להבין מה היתה הבעיה ואיך פתרנו אותה:

דוחות החיפוש נמצאים תחת תפריט Behavior > Site Search והם מחולקים לארבעה דוחות:

הדוח הראשון – Overview, נותן לכם מידע על אחוז הגולשים שביצעו חיפוש באתר, כמה אחוז ביצעו חיפוש חוזר (כלומר, הם לא היו מרוצים מהתוצאות שקיבלו בפעם הראשונה), כמה יצאו מהאתר מיד אחרי החיפוש (כלומר הם לא היו מרוצים מהתוצאות ואפילו לא ביצעו חיפוש חוזר), בכמה דפים הם צפו אחרי החיפוש (Avg. Search Depth) ועוד…

הדוח השני, Usage, נותן לכם את הביצועים של הגולשים שביצעו חיפוש לעומת אלו שלא ביצעו חיפוש, כדי לאפשר לכם להסתכל ברמת המאקרו על האפקט של החיפוש על התנהגות הגולשים הכללית באתר (למשל אחוז המרה – האם גולשים שלא השתמשו בחיפוש ממירים פחות?).

כאן תוכלו לראות שגולשים שביצעו חיפוש ממירים פי 4 מגולשים שלא ביצעו חיפוש:

הדוח הרביעי, Pages, נותן לכם מידע על העמודים מהם בוצע החיפוש, כדי לעזור לכם לזהות באילו עמודים מתבצעים יותר חיפושים (כלומר – הגולשים מתבלבלים בהם), באילו עמודים החיפוש יותר אפקטיבי או פחות וכו׳.

בדוגמא תוכלו לראות שחיפוש בעמוד שמופיע בשורה 2 היה הכי מאכזב. 29.77% מהגולשים יצאו מיד אחרי החיפוש וגם אלו שלא יצאו המשיכו לצפות בעוד 1.93 דפים בלבד בממוצע:

הדוח השלישי, שבו אני רוצה להתמקד היום, הוא דוח ה-Search Terms והוא בעצם נותן לכם את מונחי החיפוש שהגולשים חיפשו באתר, כולל כמה חיפושים היו לכל מונח, האם היו מונחים שהובילו ליציאה מהאתר יותר מהשאר (כלומר התוצאות עבור המונח הזה לא סיפקו את הגולשים), האם היו מונחים שהובילו לזמן שהיה גדול יותר אחרי ביצוע החיפוש, וכו׳

עכשיו תשאלו – איך גוגל אנליטיקס יודע איזה מונח הגולשים חיפשו? ובכן, זה נורא פשוט.

כאשר אתם מתקינים את הקוד של גוגל אנליטיקס באתר בפעם הראשונה, אתם צריכים ללכת להגדרות של ה-View, להפעיל את המעקב אחרי החיפושים באתר ולתת לאנליטיקס את הפרמטר שאותו מצמיד מנוע החיפוש הפנימי של האתר שלכם לביטוי החיפוש.

במקרה של האתר שלי אתם יכולים לראות שהכנתי את האות s:

ואם תבצעו חיפוש באתר תוכלו לראות שאכן מערכת הוורדפרס משרשרת את הביטוי המחופש אחרי האות s:

אבל מה קורה אם האתר בנוי על מערכת שהיא לא וורדפרס, כמו האתר של הניו יורק טיימס למשל?

שימו לב לכתובת האתר אחרי ביצוע חיפוש כלשהוא למילה something. יש לנו את החלק הראשון של הדומיין, אחריו search/sitesearch/, אחריהם יש שורה ארוכה של פרמטרים ולבסוף /something/, שזה ביטוי החיפוש שלנו.

אם נסתכל על זה בצורה אחרת, אז יש לנו מחרוזת קבועה, סלאש, פרמטרים, עוד פעם סלאש ואז מחרוזת חיפוש משתנה.

ולמה צריך להסתכל על זה ככה? כי אנחנו עכשיו הולכים ליצור פילטר באנליטיקס, שילך למה שנמצא אחרי ה״מחרוזת-סלאש-פרמטרים-סלאש״ וידחוף את זה ישירות למונח החיפוש גם בלי שיהיה שם פרמטר.

ואיך עושים את זה?

יוצרים view חדש (כדי שאם הפילטר לא יעבוד זה לא ישבש לנו את הנתונים), ואז יוצרים פילטר חדש מסוג Advanced שמוגדר כך:

בשדה הראשון בחרנו Request URI (שזה מה שמופיע אחרי הדומיין), ורשמנו:

[syntax type=”html”]/search/sitesearch/.*/(.*)/[/syntax]

זה לוקח את כל מה שבא אחרי הסלאש האחרון במחרוזת שלנו (כלומר אחרי .* שזה כל מה שתחום בשני הסלאשים שאחרי search/sitesearch) ודוחף אותו לפרמטר בשם A1. האות A בגלל שזה השדה הראשון, ו-1 בגלל שזה האיבר הראשון שעשינו לו extract (כאן תוכלו לקרוא פוסט מפורט שכתבתי על פילטרים בגוגל אנליטיקס, וכאן יש סרטון וידאו שמסביר את הנושא לעומק).

כאמור, כל אלו נכנסים לתוך A1 ואז בשדה השלישי אנחנו משכתבים את הערך Search Term ודוחפים אליו את המשתנה הזה.

וזהו 🙂

זה באמת לא מסובך רק צריך להבין את הלוגיקה מאחורי הסיפור, ואם בכל זאת לא הבנתם ויש לכם אתר שבו מונח החיפוש מופיע ב-URL ללא פרמטרים (או שלא מופיע בכלל) – אתם יכולים לרשום לי בתגובות ואנסה לעזור.