כל הנושא של מקורות תנועה בגוגל אנליטיקס 4 מבלבל הרבה מאוד אנשים.
בפוסט הקרוב אנסה לעשות סדר בכל העניין. זה לא כזה מסובך אבל צריך להחזיק ראש ולהתרכז.
הערה לפני שמתחילים – במהלך הפוסט אדבר על source ו-medium, אבל אותו עקרון תופס גם ב-campaign, content, ו-term.
scopes in GA4
בגוגל אנליטיקס 4 יש כמה ״רמות״.
user – כשהגולש נכנס לאתר בפעם הראשונה הוא מקבל מספר מזהה (client id).
session – כל גולש יכול לבקר מספר פעמים. הביקור נקרא סשן ולכל סשן יש מזהה בשם session_id שמקבל את חותמת הזמן (timestamp) שבה התחיל הסשן.
event – במהלך הביקור הגולש מבצע מספר איוונטים.
בקיצור – user > session > event.
תחשבו על זה כמו זום עם מצלמה – בהתחלה אני מסתכל על היוזר, עושה זום אין ומסתכל על סשן ספציפי, ואז עושה שוב זום אין ומסתכל על איוונט ספציפי.
לכל אחד מה-scopes האלו יש דיימנשן שונה של מקור תנועה.
אם תלכו לאזור ה-Exploration בגוגל אנליטיקס 4 ותנסו להוסיף לדוח שלכם את ה-dimension של source / medium, תגלו שיש לכם 3 אפשרויות:
באופן דיי משעשע, גיליתי שהרבה פעמים אנשים לא יודעים מה ההבדל בין session source / medium ל-first user source / medium ולכן הם בוחרים ב-source / medium כי זה הכי דומה למה שהיה ביוניברסל.
האבסורד הוא שבדרך כלל זה יתן להם את התוצאה הכי רחוקה ממה שהם באמת צריכים…
ואני אסביר:
כל אחד מהדיימנשנים של source / medium מתייחס לסקופ אחר של הביקור.
First user source / medium
תעשו רגע זום אאוט עד הסוף – זה user-scoped.
הדיימנשן First user source / medium – הוא user-scoped. כלומר הוא מציג את מקור התנועה הראשון של היוזר.
או במילים אחרות – מקור התנועה של גולשים חדשים.
למשל אם יוזר הגיע לאתר בפעם הראשונה דרך google / cpc, אז גם אם אחרי זה הוא יכנס דרך google / organic, facebook / cpc או כל מקור תנועה אחר – הוא עדיין יהיה משוייך ל-google / cpc בדיימנשן של First user source / medium.
אם תציבו את המטריקה Event count (purchase) לצד הדיימנשן הזה, תקבלו את מספר היוזרים שהגיעו לראשונה ממקור התנועה הזה, וביצעו איוונט של purchase בתקופת הזמן שנבחרה.
למשל יש 208 יוזרים שהגיעו לראשונה מגוגל אורגני וביצעו רכישה:
Session source / medium
אמרנו שכל יוזר יכול לבצע כמה סשנים, אז אם קודם התמקדנו ביוזר, עכשיו אנחנו עושים זום אין ומתמקדים בסשן.
הדיימנשן Session source / medium אומר לכם מה היה מקור התנועה של הביקור הספציפי.
ביקור, כמו שאתם בוודאי מכירים מהיוניברסל, מסתיים אחרי שעברו 30 דקות מהאיוונט האחרון שהגולש ביצע.
(בניגוד לגוגל אנליטיקס 4, ביוניברסל היו מצבים נוספים בהם הסשן מסתיים, וסקרתי אותם בפוסט הזה).
אם הגולש הגיע דרך google / organic, הסשן (וכל האיוונטים שבוצעו במהלך אותו סשן) יספר כמובן לזכות google / organic.
כמו שאתם יכולים לראות בצילום המסך שלפניכם, מדובר באותו אתר ואותם תאריכים, ובכל זאת כמות הרכישות ב-Session source/medium שונה מזו שראינו קודם ב-First user source/medium, בגלל שכאן אנחנו רואים את האיוונטים עם שיוך למקור התנועה של הסשן הספציפי:
Source / Medium
הדיימנשן Source / Medium אמנם מוגדר בתור event-scoped, אבל אני חושב שזו הגדרה קצת מבלבלת.
אם first user הביא לנו את מקור התנועה הראשון של היוזר, ו-session הביא לנו את מקור התנועה של הסשן, אז source / medium מתייחס להמרות בלבד (ולא לכל איוונט), והוא מציג כמה המרות (conversions) הגיעו מכל מקור תנועה, בהתאם למודל ה-attribution שבחרתם בהגדרות של ה-property.
ברירת המחדל היא Date-driven attribution, או DDA בקיצור, ובמסמך הזה תוכלו לקרוא לעומק איך המודל הזה בדיוק עובד.
כמו שכתבתי קודם, אנשים הרבה פעמים בוחרים במה שנראה להם מוכר, ובגלל שביוניברסל קראו לזה Source / Medium – זה מה שהם בוחרים גם באנליטיקס 4, והתוצאות הן לא בדיוק כמו שציפו.
קודם כל תוכלו לראות שההמרות הן לא מספר שלם, מכיוון שמדובר ב-DDA וגוגל אנליטיקס מחלק את ההמרות לפי נוסחא, וזה לא חייב להיות מספרים שלמים.
דבר שני, שימו לב שאין אפשרות לבחור במטריקה Ecommerce purchases אלא רק ב-Conversions, בגלל שזו כל המטרה של הדיימנשן הזה – לתת לכם מידע שלוקח בחשבון מספר מקורות תנועה, ולא רק את הראשון או האחרון.
אגב, גם אם תבחרו במטריקה Total users למשל, אתם לא תראו את כל היוזרים שהגיעו מכל אחד ממקורות התנועה, אלא רק את היוזרים שהמירו.
כדי לראות את כל היוזרים, תצטרכו לבחור ב-Session source / medium או First user source / medium, אבל כמו שכתבתי למעלה – האטריביושן יהיה בהתאם.
ניואנס קטן אבל חשוב מאוד
כמו שאתם בטח יודעים, ביוניברסל אנליטיקס, הקרדיט על ההמרה (וגם על הסשן) הלך תמיד למקור התנועה האחרון שאינו דיירקט.
מה שנקרא – last non-direct source.
כלומר אם גולש נכנס מגוגל אורגני, וכעבור שבוע נכנס דיירקט וביצע המרה – הקרדיט על ההמרה ילך לאורגני, וגם הסשן עצמו יצבע כאורגני למרות שהוא היה דיירקט.
למה? כי זו המשמעות של last non-direct source. לוקחים את מקור התנועה האחרון שאינו דיירקט, ומשייכים אליו את הסשן וגם את ההמרה במשך 6 חודשים קדימה (במידה ולא שיניתם את זה תחת ההגדרות של campaign timeout):
הנה דוגמא ויזואלית שמראה איך למרות שהסשן השני היה דיירקט, אנחנו נראה 2 סשנים לטובת האורגני.
בגוגל אנליטיקס 4 לעומת זאת, זה עובד בצורה טיפה שונה, מכיוון שהסשנים לא משוייכים ל-last source אלא ל-first-last source.
מה זה בדיוק אומר?
נגיד שגולש נכנס מ-google/organic, ואז באמצע הסשן לוחץ על לינק פנימי בתוך באתר שמכיל פרמטרים של UTM.
יום אחרי, אותו גולש נכנס דיירקט.
באיזה צבע הדיירקט הזה יצבע?
ביוניברסל אנליטיקס, כניסה ממקור תנועה שונה באמצע הסשן מתחילה סשן חדש, ולכן אם הגולש לוחץ על לינק פנימי שמכיל utm_source=banner ו-utm_medium=coupon, יתחיל סשן חדש, וממילא אם יהיה אחרי זה סשן דיירקט הוא יצבע בצבע של מקור התנועה האחרון, כלומר coupon / banner.
במקרה של יוניברסל, הנתונים יראו כך:
google / organic: סשן אחד
banner / coupon: שני סשנים + המרה
דיירקט: 0
זו היתה בעיה ידועה ביוניברסל, למשל המודעות של אאוטבריין/טאבולה מכילות UTM ולכן למרות שהגולש מופנה לכתבה פנימית בתוך האתר – הסשן מתחיל מחדש וזה היה נראה כאילו הוא הגיע מאאוטבריין/טאבולה.
הנה דוגמא למודעה של טאבולה באתר ynet, שמפנה לכתבה אחרת שגם היא נמצאת באתר ynet:
בגוגל אנליטיקס 4 לעומת זאת, כניסה ממקור תנועה שונה באמצע הסשן לא מתחילה סשן חדש, ולכן הלחיצה על הבאנר לא תקטע את הסשן.
זו הסיבה ששלושת האיוונטים למעלה שייכים לסשן אחד, שמקור התנועה שלו הוא google / organic:
מצד שני – גוגל לא מתעלמת מה-UTM לחלוטין, ולכן סשן הדיירקט שמגיע לאחר מכן מקבל את מקור התנועה של ה-UTM, ולא google / organic כמו שאולי היינו חושבים.
הנתונים יראו כך:
google / organic: סשן אחד
banner / coupon: סשן אחד + המרה
דיירקט: 0
סיכום
מקורות תנועה בגוגל אנליטיקס 4 הוא בהחלט נושא שדורש הבנה.
זה לא מדע טילים, אבל כדי שהתובנות מהדאטה יהיו נכונות אתם צריכים להבין איך הדברים עובדים.
מוזמנים לשלוח את הפוסט לכל מי שידבר איתכם על מקורות תנועה בגוגל אנליטיקס 4, או להרשם לקורס שלי על GA4 שבו אני מדבר על כל מה שצריך לדעת כדי להבין במדויק מה הולך באתר 😉